Pilates -Bästa sommarträningen

Heej på deej! :)

Idag är det jättefint väder hemma hos mig så efter att man varit hos mormor och grattat på morsdag så hamnade jag i solstolen :) Härligt, resten av familjen stack ut med båten men jag valde att stanna hemma och när jag låg där och solade kom jag på att det var dags att köra ett litet träningspass!
Det blev lite Pilates, eller vad man ska kalla det, iallafall styrka med gymboll och vad passar bättre än att göra det utomhus nu när det är så fint vänder som det är? Visserligen är det 35 grader i solen men då förenar man ju nytta med nöje! Man får färg- muskler -och förhoppningsvis känner man sig lite duktig efteråt :D

När jag tränar med gymboll utgår jag ifrån dessa 6 små övningar och en runda tar 10-15 min men jag brukar köra två rundor...

1. 50 sit-ups ( ha benen uppe på bollen i en så rak vinkel som möjligt och händerna placerade utmed huvudet för att sedan resa överkroppen i en lagom höjd med ett lagom lugnt tempo, här tränar du magen och varva gärna med sneda sit-ups för att träna magens sidomuskler)

Vanliga sit-ups varva med sneda (övning 1)

2. 20 ben/hand-byte (ligg på rygg med bollen balanserad mellan dina fötter och armarna rakt utsträkta överhuvudet ovanför marken, res därefter benen och armarna rakt ovanför din mage för att flytta bollen från greppet mellan fötterna till händerna, sträck därefter lugnt ut ben och armar igen till utgångsläget utan att släppa bollen eller fötterna i marken, sen så gör du samma sak för att flytta bollen till fötterna igen. Här tränat man framförallt magen)

utgångsläge (övning 2, ben/hand -byte)  efter bytet (övning 2, ben/hand -byte)

3. 1 min statisk mage ( börja med att lägga dig på rygg med bollen balanserad mellan fötterna och arnarna förslagsvis längs sidorna av kroppen, starta timern på t.ex 1 min och res då både ben och överkropp en bit från marken och försök att balanslera med endast slutet av ryggen i marken, detta blir jobbigare desto längre tid man kör och ju närmare man har ben och armar utan att nudda marken)

4. 15 st upphopp ( sätt dig på huk och holl i bollen framför dig med nästan sträckta armar, hoppa därefter upp i luften och stäck upp armarna med bollen rakt upp i luften och ner igen till utgångsläget för att upprepa och upprepa...)

5. 40 rygglyft (ligg på mage med bollen balanserad mellan fötterna och armarna sträckta framåt/eller böjda utåt, därefter börjar du att resa överkroppen medan benen ska vara stilla, om du vill ha det extra jobbigt så lyfter du benen något så att bollen är precis ovanför marken)

rygglyft (övning 5)

6. 1 min Statiska dips (placera armarna på bollen med fingrarna i riktning från kroppen alltså bakåt, placera fötterna en bit ifrån bollen och balansera utan att trilla eller nudda rumpan mot marken eller gymbollen, det blir jobbigare desto rakare du har benen och armarna ska vara böjda för att träna baksidan av armen, diseps)

statiska dips (övning 6)

Övingarna är lätta att anpassa utifrån sin egen förmåga, det är bara att minska/öka antalet upprepningar av öviningen

Kämpa på därute!

Hur tränar du? (berätta gärna för mig i en kommentar)

Hugs   / Amanda

Kommentera inlägget (:
Postat av: michaela

bra tips!!:D

2009-05-31 @ 18:09:49
URL: http://michaelagustavsson.blogg.se/
Postat av: Ida

Hehe solar såklart:D duktig du som orkar träna i den här värmen;O

2009-05-31 @ 18:23:18
URL: http://allaslillaidaa.blogg.se/
Postat av: sara

Hejsan,

allt bra denna söndag?

kram

2009-05-31 @ 18:39:48
URL: http://hhejfffulast.blogg.se/
Postat av: Ida

Svar: Haha visst är han!

Ja jag är konfirmerad, gjorde det förra året. Är du? :)

2009-05-31 @ 18:43:55
URL: http://pellersson.blogg.se/
Postat av: frida

gina eller JC

2009-05-31 @ 18:48:19
URL: http://nilssonfridasmile.blogg.se/
Postat av: ronja

ojj, va duktig du är ! :D

2009-05-31 @ 19:05:43
URL: http://ronjaduvet.blogg.se/
Postat av: MiziR

Ser jobbigt ut, tror inte jag pallar det :/ :P

2009-06-01 @ 20:04:01

Vill du ge en kommentar så gör du det här (:

Namn:
Lägg mig på minnet?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0